Reisverslag Toscane 2021 (deel 1)

De afgelopen maanden heb ik je lastiggevallen met onze vakantieplannen naar Toscane. Ondertussen zijn we terug en dan is het wel zo netjes om te vertellen hoe onze vakantie is geweest. Vandaag deel ik graag het eerste deel van mijn reisverslag met je, zodat je nog een beetje mee kunt genieten.

Eerste stop: Luxemburg

In plaats van 10 augustus besloten Mike en ik 9 augustus te vertrekken. De caravan stond klaar en wat ons betreft kon de vakantie niet snel genoeg beginnen.

Omdat we nu vier dagen hadden om te rijden, konden we het lekker rustig aan doen. We besloten daarom om onze eerste stop te doen in Luxemburg.

Van te voren hadden we, voor de reis, geen campings geboekt. Wel hebben we de avond van te voren gekeken waar we ongeveer naartoe wilden gaan. We kozen voor camping Kockelscheuer in het plaatsje Bettembourg. We waren er rond half 4 en er was genoeg plek gelukkig.

Reisverslag - Luxemburg
Ons plekje in Luxemburg.

Het was een prima camping voor een overnachting. Het was groen, erg rustig en alle voorzieningen waren prima in orde. Helaas was op maandag het restaurantje dicht, dus Mike en ik moesten zelf koken. De caravan zat vol met eten, dus dat was geen probleem.

Tweede stop: Zwitserland

Mike en ik hebben de snelste route gekozen naar Toscane, dus we reden over Zwitserland. Pas in Luxemburg kwamen we erachter dat Zwitserland niet heel erg veel campings heeft, dus de tweede reisdag werd wat spannender.

Wat ik erg fijn vond aan deze dag is dat de temperaturen steeds beter werden. We hadden in Nederland nog maar weinig zomerse temperaturen gezien, dus ik was er wel aan toe.

Ook deze dag liep voorspoedig. We hadden geen files en het reed prima met de auto en de caravan. In Zwitserland wilden we graag naar camping International Lido in Luzern. Om daar te komen moesten we een erg druk stadje door, maar de route was prachtig. Toen we bij de camping aankwamen bleek deze al vol te zitten. Balen, maar dat hadden we ingecalculeerd. Op naar  onze tweede keus: camping Buochs Vierwaldstättersee.

Zwitserland 1
Het uitzicht van deze camping was prachtig.

Ook hier hadden we pech, want deze camping zat ook vol. Ondertussen was het al vijf uur, dus ik kreeg wel een beetje zenuwen, maar Mike niet gelukkig. We hadden nog één camping op de route zitten: camping Remo.

We kwamen hier rond zeven uur ’s avonds aan en ik had geen idee wat we hierna zouden moeten proberen. Gelukkig kwam Mike al snel terug en hadden ze inderdaad een klein plekje. We hadden net plek voor de caravan en de auto kon tussen onze caravan en een andere caravan staan, maar dat was het dan ook wel.

Reisverslag Zwitserland 2
Ons uiteindelijke plekje in Zwitserland. We hebben hier zo om moeten lachen.

Laten we zeggen dat het een erg bijzondere camping was waar de eigenaren enorm vriendelijk waren, maar ook erg druk met hun modeltreintjes. Gelukkig was het sanitair prima en dankzij de hulp van de eigenaresse konden we via de Zwitserse thuisbezorgd eten op de camping laten bezorgen.

Derde stop: Gardameer

Op de derde ochtend waren we al vroeg wakker. We hadden broodjes op de camping besteld en toen we die rond acht uur konden ophalen zijn we direct vertrokken. Op naar Italië!

Omdat we alle tijd hadden, konden we nu een extra stop doen in Italië. Mike had de bekende camping Bella Italia aan het Gardameer in zijn hoofd. Ik verklaarde hem voor gek, maar we gingen het toch proberen.

We kwamen aan rond drie uur ’s middags en dat was erg fijn. Mochten ze dan plek hebben dan ben je in ieder geval één van de eerste. Terwijl ik in een enorme rij stond te wachten om bij de receptie te komen, had Mike ondertussen alles al via een mannetje buiten geregeld. Er was plek!

Bella Italia
Camping Bella Italia

Ondertussen was het hier al meer dan 30 graden, dus dat was lekker maar ook even wennen. We mochten de camping gewoon oprijden en zelf een plekje zoeken. Wij dus enthousiast met auto en caravan op pad, maar dat bleek geen succes. De paden waren namelijk niet erg breed en dat is met een caravan niet handig. Uiteindelijk hadden we een (scheef) plekje en konden we gaan genieten.

We wisten niet hoe snel we badkleding aan moesten doen en rond vier uur lagen we heerlijk te genieten in het Gardameer. Dit was echt zo fijn.

’s Avonds zijn we naar het dorpje gewandeld, hebben we gegeten in een restaurant en ons eerste Italiaans ijsje gegeten. De vakantie was nu echt wel begonnen.

Bella Italia is niet helemaal mijn camping, maar prima voor een nachtje.

Eindbestemming: Figline e Incisa Valdarno

Omdat we nog maar een paar honderd kilometers hoefden te rijden en onze uiteindelijke camping wel geboekt hadden, konden we de ochtend aan het Gardameer rustig aan doen. Ik was erg vroeg wakker en kon daardoor de zonsopgang zien.

Reisverslag - Bella Italia - Zonsopkomst

Uiteindelijk zijn we rond 11 uur/half 12 in de auto gestapt en richting Figline e Incisa Valdarno gereden. Lekker op het gemakje kwamen we daar precies om drie uur aan.

We werden snel en vriendelijk geholpen en daarna werden we door een man in een golfkarretje naar onze plek gebracht. Heel fijn, want anders waren we misschien nog wel verdwaald. De camping was behoorlijk groot.

We dachten dat het aan het Gardameer warm was, maar hier was het boven de veertig graden. Misschien iets teveel van het goede om je caravan op zijn plek te zetten. Natuurlijk wilde het ook weer niet gelijk lukken, dus Mike en ik zijn echt even aan het stoeien geweest.

Reisverslag - Figline Valdarna
Ons plekje voor twee weken.

Toen de caravan eenmaal stond, hadden we besloten om eerst te gaan zwemmen en daarna verder uit te pakken en te settelen. Ik kan goed tegen warmte, maar ik moest toch ook even acclimatiseren.

’s Avonds werd het gelukkig wat koeler en hebben we alles een plekje gegeven, zodat we twee weken konden gaan genieten. Verder hebben we die avond niet heel veel meer gedaan, omdat we toch wel moe waren. Op tijd naar bed dus…

Tijdens het schrijven kwam ik er al snel achter dat mijn reisverslag wel erg lang werd. Daarom heb ik besloten om het in twee delen te doen, zodat het een beetje behapbaar blijft. Nu hoop ik dat je volgende week deel twee ook nog wilt lezen =).

In mijn volgende reisverslag zal ik vertellen over de camping en wat we allemaal gedaan hebben. Ook vertel ik je over de terugreis en de pech die wij onderweg hadden. Tot dan?