Reisverslag Toscane 2021 (deel 2)

Voordat je begint met lezen, is het misschien handig om te weten dat dit het tweede deel van mijn reisverslag Toscane is. Het eerste deel is hier te lezen als je dat nog niet gedaan hebt =).

Dit wordt het tweede en tevens het laatste deel en hierin vertel ik je wat meer over de camping en wat we allemaal gedaan hebben. Ik hoop dat je het leuk vindt.

Reisverslag Toscane - UA

De camping

Wij hadden voor twee weken de camping Norcenni Girasol geboekt. Een enorme camping met alles erop en eraan. Normaal gesproken ben ik niet zo van de grote campings, maar Mike en ik hadden eigenlijk niet zoveel last van de drukte. Misschien komt dat omdat we op een rustig plekje zaten en met een eigen caravan op pad waren.

Op sommige plekken was het wel erg druk, bijvoorbeeld bij de zwembaden of ’s avonds op het plein, maar wij zochten die plekken niet vaak op.

De faciliteiten waren ook prima. Er was een supermarkt, meerdere restaurants en er werd van alles georganiseerd voor jong en oud. Het sanitair was wat verouderd, maar schoon en goed.

Het fijnste aan de camping vond ik de ligging en de omgeving. Het was er enorm groen en rustig. We hadden deze camping gekozen, omdat hij redelijk centraal in Toscane lag. We zaten dicht bij Florence, Sienna en Arezzo, daarnaast waren Lucca en Pisa goed te bereiken.

Het was een terrassencamping en dat hebben we ook wel gevoeld aan onze kuiten. Er waren veel hoogteverschillen en mijn fiets is ongebruikt weer mee naar huis gegaan.

Norcenni Girasol 1
Sfeerfoto van de camping overdag.
Norcenni Girasol 2
Sfeerfoto van de camping 's avonds.

Gezien en gedaan

De eerste dagen op de camping hebben we wel veel aan het zwembad gelegen. Het was meer dan 40 graden en niet echt bekwaam om op pad te gaan. Na een paar dagen werd het wat koeler (lees 36 graden) en zijn we wel op avontuur gegaan.

Zoals ik van te voren al geschreven had in mijn artikel Toscane 2021 hebben we de bekende stadjes gezien: Florence, Siena, Lucca, Pisa en Arezzo. Over deze stadjes wil ik graag een apart artikel schrijven, omdat deze blog anders weer enorm wordt. Ik kan wel vertellen dat Siena mijn hart gestolen heeft. Wat een mooie stad.

Mike en ik hebben ook nog een dagje gewinkeld in een outlet vlakbij Arezzo: Valdichiana VillageEen beetje te vergelijken met de outlets die we in Nederland kennen. We hadden zin om even iets anders te doen dan stadjes bekijken of aan het zwembad te hangen.

Eén van de hoogtepunten van de vakantie was ons etentje bij The Farm Shop Pizzeria di Sting e Trudie . Deze pizzeria is van de zanger Sting en zijn vrouw en lag heel toevallig maar op 3 kilometer van onze camping vandaan. Sting heeft hier een behoorlijk landgoed gekocht met olijfbomen en wijngaarden. Sinds juli van dit jaar heeft hij ook een pizzeria geopend waar je ’s avonds kan eten. Volgens mij is dit de mooiste plek waar ik ooit gegeten heb en het eten was ook nog eens erg lekker. Dit was echt een bijzondere plek en een aanrader voor iedereen die naar Toscane gaat.

Toscane stond al een tijd op mijn verlanglijstje en het was elke seconde de moeite waard. Wat een prachtige plek. Mike en ik willen nog veel van de wereld zien, maar ik hoop dat we hier nog eens terug mogen komen.

Pizzeria Sting
In het echt nog zoveel mooier dan op de foto.

De terugreis

Na twee weken genoten te hebben van Toscane, heerlijk eten en prachtig weer werd het tijd om naar huis te gaan. In plaats van vier dagen wilden we graag drie dagen reizen, omdat we een verjaardagsfeestje op de planning hadden staan.

Onze eerste stop hadden we gepland in Zwitserland.Om 08:30u zaten we in de auto en rond half 4 kwamen we aan op camping Paradiso aan Lago Melano. Het is dat we graag op tijd thuis wilden zijn, maar hier had ik zo nog een paar dagen kunnen blijven. De camping was niet zo bijzonder, maar het was hier zo ontzettend mooi. We hebben dan ook meteen onze zwemkleren aangetrokken en zijn nog even gaan zwemmen. Zo fijn!

Camping Paradiso

De volgende dag wilden we een flink stuk rijden en in Luxemburg overnachten, zodat we de laatste dag op tijd thuis zouden zijn. Helaas ging het toen mis…

We kregen in Zwitserland, en later in Frankrijk, pech met de auto. Hier zijn we ongeveer 6 uur zoet mee geweest. Uiteindelijk hadden we een leenauto, maar het was toen al zeven uur ’s avonds. Terwijl Mike de leenauto aan het halen was, boekte ik een camping in de buurt: Camping Les Trois Châteaux.

Ik heb eigenlijk gewoon de dichtstbijzijnde camping gezocht en gereserveerd. De camping was daarom ook helemaal niet speciaal, maar later bleek dat het dorpje waar we in zaten. Eguisheim, een paar jaar geleden uitgeroepen is tot mooiste dorpje van Frankrijk. We hebben er niet heel veel van gezien, maar we zijn er wel even naartoe gelopen en het zag er echt heel mooi uit.

Reisverslag Toscane - Les Trois Châteaux
Het dorpje Eguisheim

Weer thuis

De volgende dag hebben we heel de dag gereden en rond 18:00u ’s avonds waren we eindelijk weer thuis. Moe, maar voldaan. Helaas waren we te moe om nog naar het verjaardagsfeestje te gaan…

Dat was ‘m dan. We zijn bijna drie weken van huis geweest en hebben weer mooie herinneringen gemaakt om te koesteren. Binnenkort vertel ik meer over de mooie plekken die we bezocht hebben.

Ik hoop dat je mijn reisverslag Toscane leuk vond om te lezen en mocht je vragen of tips voor de volgende keer hebben dan hoor ik het graag natuurlijk.